Neuropsychological assessment for children and adolescents

Services

Neuropsychological assessment / Évaluation neuropsychologique

 

A neuropsychological assessment is a comprehensive assessment of an individual's cognitive (thinking) and emotional functioning.  The neuropsychological assessment results in a profile of strengths and weaknesses that can be used to guide educational programming, as well as clarify potential diagnostic questions.  Neuropsychological assessments are conducted for a range of childhood disorders, including learning disabilities, ADHD, neuropsychiatric disorders (e.g., depression, anxiety), brain injuries, seizure disorders, brain tumours, and strokes.   The assessment involves:

· Intake interview and feedback session

· Testing of  attention, intelligence, memory and learning, language, visual-perceptual skills, academic skills, sensory-motor skills, and higher order thinking skills (called executive functions),

· Assessment of psychosocial functioning

· Detailed report with neuropsychological profile, diagnostic issues, and recommendations for educational programming

· Consultation with school personnel to discuss school programming (if requested)


L'évaluation neuropsychologique est une évaluation compréhensive de fonctionnement cognitif et psychosocial.  Cette évaluation produit un profil de forces et faiblesses qu'on peut utiliser pour la programmation scolaire ou pour établir un diagnostic.  Les évaluations neuropsychologiques sont utilisées pour les troubles neurologiques ou de développement d'enfance tels que les troubles d'apprentissage, les TDAH, les troubles neuropsychiatriques (par ex. : anxiété, dépression), les lésions cérébrales, l'épilepsie, les tumeurs cérébrales, et les attaques cérébrales.  L’évaluation s'agit typiquement de:

· Entrevue initiale ainsi qu'une séance de rétroaction

· Évaluation de fonctions neuropsychologiques telles que l'attention, l'intelligence, la mémoire, le langage, les habiletés visuo-spatiales, les aptitudes scolaires, la motricité fine, et les processus cognitifs de haut niveau (fonctions exécutives)

· Évaluation du fonctionnement psychosocial 

· Un rapport détaillé qui souligne le profil neuropsychologique ainsi que des recommandations pour aider avec la programmation scolaire de l’élève

· Consultation avec le personnel scolaire pour discuter les besoins de l’élève (sur demande).

Learning disability assessment / Évaluation de troubles d'apprentissage

 

Generally, a learning disability assessment involves an assessment of intellectual functioning (IQ testing) and an assessment of academic achievement (reading, writing, and math skills).  Additional areas of functioning (e.g., attention, memory)  might be included depending on the referral question.  This assessment is diagnostic in nature, with the goal to identity whether a learning disability is present or not.  Information from the learning profile is used to formally identify children at need within the school system as well as help develop school programming (e.g., through an individual education plan or IEP).

Une évaluation de troubles d'apprentissage consiste d'une évaluation de quotient intellectuel ainsi qu'une évaluation d'aptitude scolaire (lecture, écriture, mathématiques).   Autres domaines cognitifs peuvent aussi être évalués (par ex: attention, mémoire) dépendant du motif de la référence.  Cette évaluation a pour but de diagnostiquer la présence ou non de troubles d'apprentissage.  Le profil d'apprentissage est utilisé pour identifier les étudiants en difficulté et pour aider à la planification de la programmation éducative de l'élève (par ex: l'établissement d'un plan d'enseignement individualisé ou PEI). 

IQ testing / Évaluation de quotient intellectuel

IQ testing involves use of a standardized measure of intelligence (e.g. Wechsler Intelligence Scale for Children - 4th Edition).  A profile of intellectual strengths and weaknesses is established, as well as an overall IQ score.  Some school programs (e.g., gifted programs) require intelligence scores as admission criteria.

L'évaluation de quotient intellectuel implique un test d'intelligence standardisé (par ex: Échelle d'intelligence de Wechsler pour enfants - 4e édition).  Un profil de forces et faiblesses intellectuelles est établi, ainsi que le quotient intellectuel global.  Certains programmes scolaires (par ex: douance) exigent l'évaluation du quotient intellectuel global de l'élève.  

ADHD assessment / Évaluation de TDAH

An assessment for a possible diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) involves the use of a standardized measures of cognitive functioning, standardized parental and teacher behavioural rating forms, as well as behavioural observation. 

L'évaluation de la possibilité d’un diagnostique de trouble de déficit de l’attention/hyperactivité (TDAH) comprend des tests standardisés de fonctionnement cognitif, des questionnaires de comportement standardisés pour parents et enseignants, et des observations cliniques. 

Home / Accueil

Dr. Collins

Services

Fees / Frais

FAQ

Privacy Policy

Links / Liens

Contact

Child and Adolescent Clinical Neuropsychologist

Neuropsychologue clinique pour enfants et adolescents

Dr. David W. Collins, C. Psych.

Text Box: 3591 ch. Innes Rd., Orleans, Ontario  K1C 1T1    613 668-1728     davidwcollins@bell.net